Een gezegde luidt: als je blijft doen wat je deed, blijf je krijgen wat je deed.
Met andere woorden: als je niets verandert in jouw plan van aanpak, zal je datgene blijven krijgen wat je nu krijgt. Als je een andere toekomst voor ogen hebt, kan je beter je plan veranderen, anders zal het blijven zoals het is.
Om een aantal zaken verder uit te kunnen leggen heb ik een indeling in het soort adviseurs gemaakt, zonder daar iemand mee in een hokje te willen zetten. Uiteraard zijn er nuances te maken in deze verdeling.
- Traditionele allround kantoren die een flinke provisieportefeuille hebben waarmee ze de slechte jaren rondom de hypotheekcrisis hebben kunnen overleven. Deze kantoren werken nu nog op provisiebasis en zullen hier de komende jaren nog niet snel afscheid van nemen.
- Kantoren die zich met name bezighouden met de zakelijk schade adviespraktijk, maar nog volledig van provisie-inkomsten leven en inzien dat ze willen veranderen, maar moeite hebben met de bestaande klanten.
- Nieuwe advieskantoren, welke met niets starten en het direct anders willen en gaan doen.
De ene groep is niet beter dan de andere en ik ben van mening dat voor alle drie de groepen voldoende klanten zijn. Niet iedere klant past namelijk bij iedere groep.
Wel is er een rode draad te vinden in deze drie groepen, kwaliteit! Alle drie dienen ze kwaliteit te leveren om een toekomst te hebben. Met de steeds kritischer wordende klant en klanten die zelf steeds meer kennis tot zich kunnen nemen zal je je als adviseur moeten bewijzen.
Maar hoe pak je dat aan? Hoe zorg je er als adviseur voor dat er voldoende kwaliteit geleverd wordt, zodat jouw klanten blij met je zijn en zelfs als ambassadeur voor je gaan optreden? Want dat moet jouw ultieme doel zijn, klanten die zo blij met je zijn dat ze hierover vertellen aan anderen.
Ik zal een klein tipje van de sluier oplichten. In mijn boek ‘Het Nieuwe Verzekeren’ ga ik hier dieper op in en tijdens de sparringsessies die ik ga organiseren maken we een verdiepingsslag en ga je naar huis met concrete plannen voor jouw kantoor.
Op basis van het ACTIE-plan kan je jouw eigen plan van aanpak maken. ACTIE staat voor:
A = automatisering
C = communicatie
T = totaalrelaties
I = investeren
E = evalueren
Verenig deze vijf waarden en schrijf een eigen plan van aanpak waarmee je jouw kantoor toekomstbestendig maakt.
Kom in actie!
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.