Visie… voordat ik SUREbusiness startte, had ik me voorgenomen om een businessplan te maken om de vraag ‘wat is jouw visie?’ voor te zijn. Je kunt ook – hup – beginnen zonder iets op te schrijven. Dat kan best werken, voorbeelden genoeg. Maar ik zag de vragen van verzekeraars die overtuigd moesten worden al op me afkomen; ‘Wat is je businessplan? Hoe ziet de business case er uit?’ en helemaal hoog over ‘Wat is je visie op de markt?’. Oef.
Die laatste vraag is in zichzelf al een intellectueel statement van degene die hem stelt: die weet vast waar’ ie het over heeft. Je kruipt er bijna van onder de tafel. Je wordt er onzeker van; heb ik wel een visie? Wat is die dan? Ik zie mezelf nog staan met mijn sheets met al die prangende blikken op me gericht. ‘Zo jongeman, vertel, wat is jouw visie op de markt?’
Zeker als het woord ‘visionair’ valt hebben we het in mijn beleving over grote denkers als Einstein die ‘even’ zijn visie geeft op de relatie tussen energie, massa en lichtsnelheid. Of Richard Branson – die overigens zonder een zin op papier te wijden aan visie – muziek, vliegtuigen en bankieren met Virgin bedrijven aan elkaar verbindt (inmiddels 35.000 medewerkers). Of Elon Musk – toch wel – met zijn visie op gebruik en opwekken van stroom ons in de elektrische auto zet. Maar waar hebben we het dan over als het over visie gaat?
Zelf heb ik bedrijfskunde gestudeerd in Groningen en werd tijdens mijn studie doodgegooid met definities van visie – met name de Engelse. Bedrijfskundigen als Mintzberg die uitlegt hoe je organisaties moest structureren, of Ansoff die je in een matrix product-marktstrategie laat kiezen. En met ieder een eigen definitie van ‘vision, mission statements, strategy, tactics’ en zo nog wat. Nuttig, zeker, maar meer als inspiratie en naslagwerk dan dat je er ‘visie’ mee krijgt.
‘Oké’ hoor ik je zeggen, ‘maar je hebt toch een succesvol bedrijf met SUREbusiness neergezet? Daar heb je toch visie voor nodig?’
Ik heb het businessplan dat ik destijds gemaakt heb er bij gepakt. Gedateerd uit 2015, waarin ik mijn ‘visie’ opschreef: Een nieuwe toetreder kan succesvol een distributienetwerk opzetten door assurantie adviseurs te voorzien van 3 diensten: a.) ondersteuning met zakelijke expertise b.) ruim aanbod online verzekeringsdekkingen en c.) online tools voor het klantadvies- of klantonderhoudproces. Een goed vergelijkingsplatform, veel producten en veel verzekeringskennis van het MKB. Dat was én is hoe ik naar onze business kijk.
Als ik – met gepaste bescheidenheid – mag stellen dat SUREbusiness met deze kijk een vaste plek in de markt verovert, dan heeft het gewerkt. Ik ben geen Einstein, Branson of Musk maar ik heb wel een advies voor iedereen die een MKB-onderneming in de markt wil zetten. Kijk heel goed wat er in de branche gebeurt, maak daar een diepgaande analyse van en vraag je af of je het zelf niet anders en beter zou doen. Voor je het weet heb je een visie en ben je in business!