Ik neem je in deze blog in vogelvlucht mee in de belangrijkste kernwaarden van Het Nieuwe Verzekeren.
- Adviseren in plaats van verkopen
- Het advies moet waardevol zijn
- Aandacht
- Risicomanagement
- Onderhoud
Adviseren in plaats van verkopen
In feite mag het niet uit maken of een relatie wel of niet een verzekering afsluit. Verzekeren kan een goede oplossing zijn, maar hoeft zeker niet altijd de beste te zijn.
Zodra we de koppeling tussen het sluiten van een polis en het krijgen van een beloning weg halen kan er echt onafhankelijk geadviseerd worden.
Het advies moet waardevol zijn
De prijs van jouw advies zegt veel over de kwaliteit van het advies. Als je een te lage prijs voor jouw advies vraagt zal de ondernemer jouw advies eerder waardeloos vinden.
Aan de ene kant willen we als adviseur op dezelfde wijze behandeld en gewaardeerd worden als de accountant van de ondernemer, maar aan de andere kant vinden we ons zelf knap waardeloos!
Aandacht
Ik hoor je denken, dat is een inkoppertje. Iedere klant verwacht aandacht van zijn of haar adviseur en ik denk dat het gros van alle adviseurs de mening heeft dat zij hun klanten voldoende aandacht geven, maar waarom stappen er dan nog steeds klanten over naar een andere adviseur puur vanuit het feit dat zij geen aandacht van hun huidige adviseur krijgen?
Het is dus tijd om meer aandacht aan jouw klant te gaan besteden en dat hoeft echt niet in de vorm van dure flessen wijn met kerst, want die zijn vaak snel weer vergeten, maar dat kan wel bijvoorbeeld in de vorm van betere communicatie en keer iets extra’s doen voor jouw relatie.
Risicomanagement
Je wil als zakelijk adviseur je zelf meten aan het niveau van een accountant, dan moet je ook meer in je mars hebben dan alleen het kunnen regelen van de broodnodige verzekeringen.
Het is van groot belang dat je met de ondernemer kunt spreken over de visie en het doel binnen zijn onderneming, over de aspecten van het ondernemerschap waar hij ’s nachts van wakker ligt en de gevaren welke de continuïteit van zijn onderneming in gevaar brengen. Alleen dan ben je een volwaardige sparringpartner voor deze ondernemer en zal hij het ook normaal vinden om jouw advies te betalen.
Onderhoud
Met goed onderhoud en wanneer jij jouw relaties goed kent kan je voorkomen dat jouw relaties elders informatie gaan inwinnen of zelfs elders hun zaken gaan regelen.
Een zeer belangrijk gezegde is: houd de achterdeur dicht
Uiteraard zijn we allemaal altijd blij met nieuwe klanten, maar jouw huidige trouwe relaties zijn net zo belangrijk, vergeet dat niet! Dus het is heel prettig dat nieuwe klanten via de voordeur binnen komen, maar waak ervoor dat jouw bestaande relaties niet via de achterdeur weg glippen.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.